dinsdag 22 september 2015

Met rood en blauw op gouden grond

Met rood en blauw op gouden grond
maal* ik mijn englen en Madonen*
en wat men van ons Heer verkondt;
'k meng er nog wat groen en purper bij
voor 't loof en Gods doorboorde zij.

Een droom van vleuglengeur, en kronen
op fijne vingren, ranke tronen ...
'k Laat d'aarde over aan haar lot,
ik droom uiteen in mijn ikonen,
dan word ik geest, ik groei in God,
de Hemel druipt over zijn randen!

Maar d'uren gaan, de dag snelt heen
en neemt de borstels uit mijn handen,
en heel mijn weelde spat uiteen.
Ik sta weer moederziel alleen,
een arme mens in zak en asse,
die angstig op zijn ziel moet passen,
zo wordt zij door de stof verdwaasd.

Hoe kan een mens zo in elkander steken?
Ik ben de stenen pijp, die ieder uur kan breken
en elke dag voor U een nieuwe zeepbel blaast.

Uit Adagio - Felix Timmermans.

*maal ik: schilder ik (cfr. duits: mahler = schilder)
*Madonen: Madonna's 

2 opmerkingen:

will-Art zei

Mooi portret van Felix Timmermans!
En een prachtig gedicht.

Fran zei

Dank je wel. :)) Het portret met de pijp paste natuurlijk bij de laatste regels van het gedicht. Ik kende de Fee vroeger alleen maar van Pallieter en van Boerenpsalm, maar ben hem de laatste jaren vooral als dichter gaan waarderen.
Op mijn website staan er nog meer: http://www.spirituelevrienden.com/pages/sub/68491/Vlaamse_dichters_Klassiekers.html#09