vrijdag 5 februari 2010

Thomas Evangelie

Verlaat de wereld der tweeheid in u zelf voor één enkele keer. Eén moment en het is geschied voor altijd. Eén keer ja tegen de gastheer en u hebt hem zijn woord gegeven voor eeuwig. Want het bewegende leven, het zich niet hechtende, het uit zich zelf zijnde liefhebben is het voor altijd liefhebben, een liefde boven tijd en ruimte, een altijd daarin willen vergaan en opgenomen worden.
Eén keer van de goddelijke dis eten, is er steeds weer naar terug gaan keren door de innerlijke woestijn, door alle twijfel, alle weerzin, alle tegenwerking. Ik kom heer, mijn gastheer, ik kom. Ik heb uw uitnodiging al zo lang gehoord. Ik kom zeker en laat mijn denken achter mij en mijn zelfingenomenheid, en mijn bezitsgevoel en mijn aanspraken op de dingen van deze wereld. Alle aanspraken laat ik varen door u te willen, de levende, de ene, de alomvattende, de oorzaak en oorsprong van al het zijnde. Voor u laat ik de verwarring varen, en mijn moede hoofd en mijn verslagen hart.

UIT: Barend van der Meer - Commentaar op het Thomas Evangelie

2 opmerkingen:

Knappers.nl zei

Teksten uit het Thomas Evangelie liggen geheel in de sfeer van de Advaita Vedanta. Heerlijk om te lezen altijd.
Hartelijke groet weer, John

Fran zei

Dank voor jouw berichtje, John.
Voor wie doorheen de afscheidende uiterlijkheden heenziet en daarbinnen de verbindende innerlijkheden kan waarnemen, zijn alle grote religies duidelijk ontsproten uit dezelfde bron.

Hartegroet
Francine