maandag 1 maart 2010

Citaten van Frederik van Eeden

Toen ik mijnen God vond, heb ik gezegd: ‘dit is de God der menschen niet. Den God waarvan menschen praten vind ik niet, die is geen God, een schijnbeeld.’
En men heeft mij niet verstaan en mij boos bejegend.
Frederik van Eeden - Johannes Viator
---
'Zijt gij Jezus, zijt gij God?' vroeg Johannes.
'Noem die namen niet,' zeide de gestalte, 'zij waren heilig en rein als priestergewaden en kostelijk als voedend koren, doch zij zijn tot draf geworden voor de zwijnen en tot narrekleederen voor de dwazen. Noem hen niet, want hun zin is tot dwaling, hun wijding tot spot geworden. Wie mij kennen wil, werpe die namen weg en luistere naar zichzelven.'
Frederik van Eeden - De Kleine Johannes

2 opmerkingen:

wim22 zei

schitterende stukjes.
Nog nooit gelezen...
moet ik misschien eens gaan doen.
Noteer het alvast.
Groetjes.

Fran zei

Van Eeden is voor mij het proto-type van de eeuwige godszoeker, Wim. Vandaar dat ik een soort verwantschap voel en ook een website over hem bouw. Je bent er welkom om eens te komen lezen. www.frederikvaneeden.nl

Hartegroet
Francine