maandag 26 januari 2009

LIEFDE VOOR ANDEREN EN LIEFDE VOOR JEZELF

Als we barmhartig met onszelf omgaan, kunnen we ook barmhartigheid tegenover anderen aanleren. Ik ken veel mensen die zich barmhartig inzetten voor zieken en voor eenzame mensen, maar absoluut onbarmhartig met zichzelf omgaan. Voor ieder ander mens hebben ze hart, alleen voor henzelf is er geen plaats in hun hart.
Ze dwingen zichzelf alle eigen behoeften te onderdrukken, alleen maar om er voor anderen te zijn.
Maar die onbarmhartigheid tegenover zichzelf zal ook de hulp tegenover anderen vervalsen. In mijn liefde sluipt dan een aanspraak op bezit binnen. Dan ben ik geïrriteerd, als mijn enorme liefde niet op prijs wordt gesteld.
Om de ander van harte lief te kunnen hebben, om echt hart voor hem of haar te kunnen hebben, moet ik eerst zelf in aanraking komen met mijn hart, moet ik eerst mijn hart toekeren naar al het arme en ongelukkige in mijzelf. Dan kan ik barmhartig zijn.
Dan zal ik anderen niet veroordelen, maar zal ik hen juist met al het ongelukkige, verscheurde, nare, onbetekenende in mijn hart opnemen.
Anselm Grün

Geen opmerkingen: