zaterdag 24 mei 2008

Hermann Hesse - Tussen Oost en West

Wat ik geloof

Het geloof dat ik bedoel, is niet makkelijk onder woorden te brengen.

Men zou het ongeveer zó kunnen uitdrukken: ik geloof dat, ondanks de klaarblijkelijke onzin, het leven toch een zin heeft; ik leg mij erbij neer deze hoogste zin met het verstand niet te kunnen vatten; ik ben echter bereid hem te dienen, ook al zou ik mijzelf daarbij moeten opofferen.

De stem van deze zin hoor ik in mijzelf, in de ogenblikken waarin ik werkelijk en helemaal levend en wakker ben. Wat het leven in deze ogenblikken van mij verlangt, wil ik trachten te verwerkelijken, ook als het tegen de gangbare modes en wetten in gaat.

Dit geloof kan men op geen enkele wijze bevelen of zichzelf ertoe dwingen.

Men kan het enkel beleven.

Geen opmerkingen: