maandag 14 april 2008

Hermann Hesse - Elke dood


Elke dood ben ik al gestorven,
elke dood zal ik weer sterven.
De houten dood in de boom sterven,
de stenen dood in de berg sterven,
de aarden dood in het zand,
de dood van het blad in het ritselend zomergras.
En de arme, bloedige mensendood.

Als bloem wil ik herboren worden,
als boom, als gras wil ik herboren worden,
als vis, als hert, als vogel en vlinder.
En uit elke gedaante
zal passie mij sleuren tegen de trappen omhoog
naar het laatste leed,
naar het leed van de mens.

Op de trillende gespannen boog.
Wanneer de razende vuist van de passie
de beide levenspolen
naar elkaar toe tracht te krommen!
Vaak nog en telkens weer
zul je mij jagen van dood naar geboorte
in de pijnlijke baan van de gedaanten,
in de heerlijke baan van de gedaanten.
Hermann Hesse

Geen opmerkingen: