zaterdag 22 maart 2008

Erik van Ruysbeek (1915-2004)

'Laat nu de riemen los en laat het stromen binnen:
slechts wie zichzelf verliest zal eens zichzelf herwinnen.'



Het niet weten
Hoe zou ik weten wat ik ben
ik die alles ben?
alles kent zichzelve niet
het is.

Hoe zou ik weten dat ik ben
ik die alles ben?
het ik is in het al verdwenen
voor kennis is geen plaats.

Hoe zou ik weten dat ik ben
ik die ben?
zijn is niet iets zijn
het is zichzelf genoeg.

Rusten ga ik weldra

Rusten ga ik weldra
in mijn eigen verruimde schoot
eindelijk rusten ga ik
in mijn velden zonder oorsprong.

Ontvang mij dan
groot lichaam zonder grenzen
ontvang mij dan
groot onuitblusbaar vuur.

Vader en moeder der eeuwige geboorte
laat mij verdwijnen in uw zee van licht
zelf licht geworden weer
en zachte trilling tijdeloos.

uit "Zangen van Ongrond"
Erik van Ruysbeek (1915-2004)

Geen opmerkingen: